απόσπασμα: Τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ του BBC, Τα 80 Μεγαλύτερα Θαύματα του Ανθρώπου (2005)
σημείωση: Ο ιστορικός της Τέχνης Dan Cruickshank πετάει με ένα τσέσνα πάνω από την έρημο Νάσκα του Περού.
![]() |
πηγή |
Είμαι έτοιμος να αντικρίσω έναν από τους πιο μυστηριώδης θησαυρούς της Γης. Είναι το μεγαλύτερο έργο τέχνης στον κόσμο. Είναι πραγματικά τόσο μεγάλο, που μόνο από ψηλά μπορεί να το δει κανείς. Κάποιοι ισχυρίζονται ακόμη και ότι το έφτιαξαν εξωγήινοι.
Αυτός είναι ο θησαυρός μου: οι γραμμές Νάσκα. Αυτά τα μεγάλα σχήματα, που είναι σαν χαρακτικά στην πεδιάδα από κάτω μας. Είναι τόσο τεράστια, που δεν φαίνονται από το έδαφος· από ψηλά είναι συγκλονιστικά και υπέροχα.
Να, εκεί είναι η μαϊμού! Η μαϊμού με την ελικοειδή ουρά. Εκεί! Φαίνεται πεντακάθαρα!
Και εκεί το κολιμπρί!
Φυσικά, όλα αυτά αποτελούν ένα μυστήριο. Το σίγουρο είναι πως το μήνυμά τους μας διαφεύγει.
Να και η αράχνη!
Είναι σαν ένα λεξικό ιερογλυφικών από αυτή την περιοχή της Νότιας Αμερικής.
Να, η εκπληκτική φιγούρα ενός αστροναύτη, με τα εξογκωμένα του μάτια. Μοιάζει πραγματικά με ένα σύγχρονο σχέδιο ενός διαστημάνθρωπου. Υποθέτω ότι γνέφει με πραότητα στους συνταξιδιώτες του.
Εκτός από τα σχέδια, ευθείες γραμμές διασχίζουν παντού το τοπίο. Κατευθύνονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε απόσταση πολλών χιλιομέτρων. Στην πραγματικότητα, είναι σαν να πετάει κανείς πάνω από ένα αεροδρόμιο.
Νιώθουμε σαν να ανακαλύψαμε ένα μυστικό, αρχαίο, μαγικό μέρος· αιωρούμενοι έτσι από πάνω του νιώθουμε σχεδόν ότι δεν είναι σωστό που είμαστε εδώ. Κρύβει μυστικά που δεν κατανοούμε και που ποτέ δεν θα κατανοήσουμε, Κι όμως είναι εδώ, ένα μήνυμα χαραγμένο στο τοπίο
Επιστρέφω σε στέρεο έδαφος για ν’ ανακαλύψω πώς σχηματίσθηκαν στο τοπίο αυτές οι τεράστιες μορφές, έως και 2000 χρόνια πριν, από έναν λαό, του οποίου η Ιστορία έχει πια χαθεί. Μπορούμε να δούμε πώς κατασκευάστηκαν αυτά τα τεράστια σχέδια, αυτές οι ευθείες γραμμές. Ουσιαστικά, είναι μια πολύ απλή διαδικασία. Διάσπαρτες παντού στο έδαφος βρίσκονται κοκκινωπές πέτρες. Υποθέτω πως μεταφέρθηκαν με την κίνηση των παγετώνων εδώ και χιλιάδες χιλιετηρίδες. Είναι στρογγυλοποιημένες. Το μόνο που έκαναν οι Νάσκα ήταν να τις πάνε πιο πέρα, ώστε να αποκαλυφθεί το γύψινο πέτρωμα από κάτω τους. Έτσι δημιούργησαν αυλάκια με διαφορετική χροιά, με διαφορετικό χρώμα από αυτό του υπόλοιπου εδάφους, του διάσπαρτου από πέτρες. Μια πολύ μικρή επέμβαση στο τοπίο.
Οι γραμμές διατηρήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων, επειδή η Νάσκα είναι από τα πιο άνυδρα μέρη στον κόσμο. Η απόμακρη τοποθεσία της προστάτευσε αυτά τα εύθραυστα έργα από τις καταστροφικές τάσεις του σύγχρονου ανθρώπου.
Έλκομαι από το μυστήριο που περιβάλλει αυτές τις εκπληκτικές δημιουργίες. Ποιός άραγε να ήταν ο σκοπός τους; Ποιός τα έφτιαξε σε τέτοια τεράστια κλίμακα; Σίγουρα οι καλλιτέχνες δεν μπορούσαν να αντικρίσουν τα ολοκληρωμένα αριστουργήματά τους. Η αινιγματική φύση αυτών των σχεδίων προκάλεσε πολλές εικασίες σχετικά με την προέλευση και τη σημασία τους. Κάποιες από αυτές είναι αρκετά τρελές πραγματικά. Μεταξύ των πιο λογικών, νομίζω, βρίσκονται αυτές που υποστηρίζουν ότι αποτελούν αστρονομικά ημερολόγια, κάτι σαν επίγειος ζωδιακός κύκλος. Ίσως να είναι τμήμα ενός αγροτικού ημερολογίου, το οποίο έδειχνε στους ανθρώπους πότε να σπείρουν και πότε να θερίσουν. Άλλοι, βέβαια, πιστεύουν ότι αυτά τα σχέδια δημιουργήθηκαν για τους εξωγήινους, καθώς μόνο από ψηλά μπορεί κάποιος να τα δει. Εγώ υποθέτω πως αυτά τα σχέδια, ήταν τρόποι επικοινωνίας με τους θεούς· το "τα πάντα θωρών" Μάτι εκεί ψηλά.
Αυτός είναι ο θησαυρός μου: οι γραμμές Νάσκα. Αυτά τα μεγάλα σχήματα, που είναι σαν χαρακτικά στην πεδιάδα από κάτω μας. Είναι τόσο τεράστια, που δεν φαίνονται από το έδαφος· από ψηλά είναι συγκλονιστικά και υπέροχα.
Να, εκεί είναι η μαϊμού! Η μαϊμού με την ελικοειδή ουρά. Εκεί! Φαίνεται πεντακάθαρα!
Και εκεί το κολιμπρί!
Φυσικά, όλα αυτά αποτελούν ένα μυστήριο. Το σίγουρο είναι πως το μήνυμά τους μας διαφεύγει.
Να και η αράχνη!
Είναι σαν ένα λεξικό ιερογλυφικών από αυτή την περιοχή της Νότιας Αμερικής.
Να, η εκπληκτική φιγούρα ενός αστροναύτη, με τα εξογκωμένα του μάτια. Μοιάζει πραγματικά με ένα σύγχρονο σχέδιο ενός διαστημάνθρωπου. Υποθέτω ότι γνέφει με πραότητα στους συνταξιδιώτες του.
Εκτός από τα σχέδια, ευθείες γραμμές διασχίζουν παντού το τοπίο. Κατευθύνονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε απόσταση πολλών χιλιομέτρων. Στην πραγματικότητα, είναι σαν να πετάει κανείς πάνω από ένα αεροδρόμιο.
Νιώθουμε σαν να ανακαλύψαμε ένα μυστικό, αρχαίο, μαγικό μέρος· αιωρούμενοι έτσι από πάνω του νιώθουμε σχεδόν ότι δεν είναι σωστό που είμαστε εδώ. Κρύβει μυστικά που δεν κατανοούμε και που ποτέ δεν θα κατανοήσουμε, Κι όμως είναι εδώ, ένα μήνυμα χαραγμένο στο τοπίο
Επιστρέφω σε στέρεο έδαφος για ν’ ανακαλύψω πώς σχηματίσθηκαν στο τοπίο αυτές οι τεράστιες μορφές, έως και 2000 χρόνια πριν, από έναν λαό, του οποίου η Ιστορία έχει πια χαθεί. Μπορούμε να δούμε πώς κατασκευάστηκαν αυτά τα τεράστια σχέδια, αυτές οι ευθείες γραμμές. Ουσιαστικά, είναι μια πολύ απλή διαδικασία. Διάσπαρτες παντού στο έδαφος βρίσκονται κοκκινωπές πέτρες. Υποθέτω πως μεταφέρθηκαν με την κίνηση των παγετώνων εδώ και χιλιάδες χιλιετηρίδες. Είναι στρογγυλοποιημένες. Το μόνο που έκαναν οι Νάσκα ήταν να τις πάνε πιο πέρα, ώστε να αποκαλυφθεί το γύψινο πέτρωμα από κάτω τους. Έτσι δημιούργησαν αυλάκια με διαφορετική χροιά, με διαφορετικό χρώμα από αυτό του υπόλοιπου εδάφους, του διάσπαρτου από πέτρες. Μια πολύ μικρή επέμβαση στο τοπίο.
Οι γραμμές διατηρήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων, επειδή η Νάσκα είναι από τα πιο άνυδρα μέρη στον κόσμο. Η απόμακρη τοποθεσία της προστάτευσε αυτά τα εύθραυστα έργα από τις καταστροφικές τάσεις του σύγχρονου ανθρώπου.
Έλκομαι από το μυστήριο που περιβάλλει αυτές τις εκπληκτικές δημιουργίες. Ποιός άραγε να ήταν ο σκοπός τους; Ποιός τα έφτιαξε σε τέτοια τεράστια κλίμακα; Σίγουρα οι καλλιτέχνες δεν μπορούσαν να αντικρίσουν τα ολοκληρωμένα αριστουργήματά τους. Η αινιγματική φύση αυτών των σχεδίων προκάλεσε πολλές εικασίες σχετικά με την προέλευση και τη σημασία τους. Κάποιες από αυτές είναι αρκετά τρελές πραγματικά. Μεταξύ των πιο λογικών, νομίζω, βρίσκονται αυτές που υποστηρίζουν ότι αποτελούν αστρονομικά ημερολόγια, κάτι σαν επίγειος ζωδιακός κύκλος. Ίσως να είναι τμήμα ενός αγροτικού ημερολογίου, το οποίο έδειχνε στους ανθρώπους πότε να σπείρουν και πότε να θερίσουν. Άλλοι, βέβαια, πιστεύουν ότι αυτά τα σχέδια δημιουργήθηκαν για τους εξωγήινους, καθώς μόνο από ψηλά μπορεί κάποιος να τα δει. Εγώ υποθέτω πως αυτά τα σχέδια, ήταν τρόποι επικοινωνίας με τους θεούς· το "τα πάντα θωρών" Μάτι εκεί ψηλά.
Ο Χάρτης της Περιοχής
Το Ντοκιμαντέρ